bok_icon
2_FORFATTEREN
3_kontakt
82649 Total Views 18 Views Today
Home / Uncategorized / Stress: Når mestringsstrategier ikke er løsningen
Stress 001

Stress: Når mestringsstrategier ikke er løsningen

Utvalget av strategier for å håndtere stress blir stadig flere. Vi har kognitive teknikker, visualisering, yoga, meditasjon og fysisk trening, bare for å nevne noen. Strategier kommer og går. Nå for tiden er oppmerksomt nærvær yndlingsmetoden til mange. Men nye teknikker til tross, lite tyder på at vi blir mindre stresset. Forskning indikerer tvert imot at stressnivået i samfunnet bare fortsetter å øke (1).

Dette er også mitt inntrykk som praktiserende psykolog. Stadig flere personer søker min hjelp for stressrelaterte plager. Og mange av dem bruker allerede mestringsteknikker. Likevel føler de seg stresset. De lurer derfor på om jeg kan gi dem noen nye teknikker som virker bedre.


Stress er ikke det egentlige problemet

Hvis du allerede har prøvd ulike mestringsstrategier uten hell, er det lite sannsynlig at nye teknikker vil være til hjelp. Hvorfor ikke?

Fordi stress er ikke ditt egentlige problem. Stress er bare kroppen som prøver å gi deg en beskjed, advare deg om at hvis du fortsetter med denne livsstilen, kan det gå alvorlig galt.

Og kroppen gir seg aldri. Til å begynne med, sier den bare forsiktig ifra. Men hvis du ikke lytter, vil den rope stadig høyere. Du blir mer og mer stresset. Og hvis du fortsatt velger å ignorere signalene, tvinger kroppen deg til slutt til å lytte ved å gjøre deg utmattet, energifattig, kronisk trøtt og syk. Da får du ikke annet valg enn å hvile deg.

Men, var det nødvendig å gå så langt? Måtte du bli syk før du så alvoret?


Hvorfor blir du stresset?

Du blir stresset fordi du krever for mye av livet.

På den ene siden har du en drivkraft i deg som konstant begjærer og ønsker ulike ting. Men den er ikke i kontakt med livets realiteter. Denne kraften er som et lite barn som roper vil ha, vil ha, vil ha. Denne delen av deg vil ha en god karriere, være en god mor eller far, spise god mat, holde seg i god fysisk form, stille opp for familie og venner, og ha en spennende fritid.

På den andre siden, har du den voksne og virkelighetsorienterte delen av deg. Det er den delen som innerst inne vet at du ikke rekker alt dette – at du har verken tid eller energi til å få eller bli alt du ønsker deg. Denne delen husker det du ikke har lyst til å huske.

Disse to kreftene er i motsetningsforhold, og skaper indre konflikter i deg. Og i møte med disse konfliktene, velger du som regel å lukke øynene for realiteten. Du later som du klarer å rekke det meste. Du fyller dagene til randen med gjøremål. Du blir et ja-menneske. Du forsøker å gjøre både deg selv og andre du bryr deg om fornøyd.

Men en slik livsstil fungerer ikke over tid. Gradvis begynner du å tappe av kroppens reserver. Du bruker flere krefter enn du lader opp. Og det er årsaken til at mestringsstrategier har begrenset effekt, når det kommer et stykke på vei. Du adresserer ikke kjernen i problemet. Når du bruker mestringsstrategier, skyter du bare budbringeren.


Hva er løsningen?

Stress er et budskap om at du må stoppe opp og spørre deg selv: ”Hva slags liv lever jeg?” Det er en beskjed om at du må gå dypere til verks enn å bare håndtere stress på overflaten. At du må bevisstgjøre dine indre konflikter, og ta noen viktige valg. Det er så fryktelig mange ting du ønsker å få til, men du må gi slipp på de fleste av dem. Derfor må du finne ut hva du skal prioritere, og hva du skal velge bort.

Ekte stressmestring handler til syvende og sist om verdivalg. Om å ha mot til å akseptere den vonde realiteten med at din tid og energi er begrenset. Du blir nødt til å finne ut hva er viktigst for deg i livet, og fokusere på disse. Alt det andre må du ta farvel med. Uansett hvor sterkt du måtte ønske alt, er du nødt til å ta de sure valgene.

Dette er en ubehagelig og smertefull kjensgjerning. Å innse at du må gi slipp på mange planer og ønsker, er ikke godt. Det er like fullt en del av livet. Du kommer ikke utenom det.

Jeg er ikke motstander av strategier for å mestre stress. Slike teknikker er verdifulle som midlertidige løsninger, eller i situasjoner der en stressreaksjon ikke er til å unngå. Så for all del, bruk dem.

Men huske også å spørre deg selv hvor lenge du bare skal fortsette å leve som før, uten å ta tak i problemet på et dypere plan. Ikke helt til du blir syk vel?


Referanse

1.Cohen, S., & Janicki-Deverts, D. (2012). Who’s stressed? Distributions of psychological stress in the United States in probability samples from 1983, 2006 and 2009. Journal of Applied Social Psychology, 42, 1320-1334.

3878 Total Views 2 Views Today
Scroll To Top