bok_icon
2_FORFATTEREN
3_kontakt
56588 Total Views 14 Views Today
Home / Uncategorized / Hva kan Woody Allen lære oss om personlig produktivitet?
Woody Allen and Gorilla

Hva kan Woody Allen lære oss om personlig produktivitet?

Om personlig produktivitet

Han er blitt selve prototypen på en intellektuell nevrotiker. Den som får gjort lite annet enn å gruble over livets små og store spørsmål, og konstant analysere seg selv og andre. Det er i hvert fall slik personene i hans filmer er. Og det hjelper heller ikke på saken at han ofte har spilt hovedkarakteren selv.

Men bak klisjéen om ham, finner vi en helt annen Woody Allen. Dette kommer tydelig frem i den dyptpløyende dokumentarfilmen om hans liv, kalt «Woody Allen: A Documentary». Her blir vi kjent med en emosjonelt stabil og usedvanlig arbeidsom mann som tilbringer dagene på sitt kontor, langt unna Hollywoods rampelys.

Visst har han sin sceneskrekk og sin sykdomsangst. Stereotypen om han er ikke fullstendig feil. Men som han sa selv i et intervju: «Jeg har vært veldig produktiv hele mitt liv. Jeg sitter ikke og grubler, tenker på å begå selvmord, ruser meg eller skader meg selv. Jeg er veldig disiplinert og arbeidsom. I tillegg til skrivingen, spiller jeg i et jazzorkester. Noe som krever disiplin og trening. Jeg har klart å gjøre alt dette i mange år. En nevrotisk person ville ha problemer med det. Jeg tror ikke at jeg er nevrotisk av meg.» (1)

Forleden så jeg den ovennevnte dokumentarfilmen for andre gang, nå med fokus på å finne ut hva det er som gjør Woody Allen så produktiv. Hva er hemmeligheten til mannen som siden 16-årsalderen har hatt suksess med nesten alt han har foretatt seg av kreativt arbeid. Være seg som stand-up-komiker, forfatter, filmskaper eller jazzklarinettist – han har lykkes med det meste. Og i en alder av 79 år, lager han fortsatt minst en spillefilm i året.

Her er tre viktige arbeidsvaner han forteller om i dokumentarfilmen. Jeg kaller dem regler.


Regel nummer 1: Balanse mellom arbeid og fritid

I dokumentaren forteller Allen at han jobber hver dag, men bare i et begrenset antall timer. For å sitere ham selv: «Hvis du arbeider bare tre til fem timer daglig, blir du veldig produktiv. Det er kontinuiteten i arbeidet som teller. Å sette seg ved skrivemaskinen hver eneste dag, er det som muliggjør produktivitet.»

Woody Allen har oppdaget det som også forskning har dokumentert. Som jeg tidligere har skrevet i en artikkel (2), viser studier at personer som blir virkelig gode på sitt fagfelt, er de som jobber passe hardt over en lang tidsperiode.

Slike personer har funnet en balanse mellom arbeid og hvile som gjør det mulig å legge inn stor innsats over tid, men uten at de blir utmattet eller lei. De kan med god samvittighet ta fri når dagens arbeidsøkt er unnagjort. Denne balansen mellom arbeid og fritid er kanskje den viktigste ingrediensen i personlig produktivitet.


Regel nummer 2: Balanse mellom ambisjoner og pragmatisme

En annen arbeidsfilosofi Allen har, handler om hvordan han kombinerer sine ambisiøse ideer med praktisk gjennomførelse av dem. Han deler prosessen med å lage en spillefilm i to. I den første delen leker han med ideer og muligheter, uten å legge begrensninger på seg selv. Deretter lager han en konkret plan for å realisere ideene.

Når selve arbeidet med å lage filmen kommer i gang, blir han svært pragmatisk. Han fokuserer all sin energi på å gjennomføre prosjektet. På dette stadiet, bruker han lite tid på grubling og revurdering av ideene. Som han sier i dokumentaren: «Du starter med å tenke at du skal lage Citizen Kane. Men når du sitter i redigeringsrommet, forsøker du bare å unngå en total ydmykelse.»

Jeg tror at en slik todeling av arbeidsprosessen ikke bare øker produktiviteten, men er også effektiv metode for å håndtere tvil og indre usikkerhet som oppstår underveis.

Regel nummer 3: Aldri forandre det som virker

Det tredje viktige poenget som Allen avslører om sine arbeidsvaner, er at han aldri forandrer rutiner som virker. I filmen forteller han at han har hatt de samme ritualene hele livet. Moderne teknologi og nymotens effektiviseringsverktøy, har ikke påvirket hans arbeidsvaner. Hver eneste morgen går han til det samme kontoret, og setter seg ved den samme skrivemaskinen som han kjøpte da han var seksten år gammel. I bildene fra hans kontor ser man ingen tegn til datamaskiner, smarttelefoner, diktafoner eller andre duppeditter.

For seksti år siden fant Allen en arbeidsform som virket for ham. Siden har han aldri forandret den. Det kan mange av oss lære av. Hvor ofte prøver vi nye ideer og verktøy i den tro at vi blir mer produktive? Og hvor ofte viser disse nye tingene å bare være en unnskyldning for å prokrastinere?


Referanser

1. http://www.youtube.com/watch?v=lLAYYrxtJfI
2. http://saher.no/konsentrasjonsevne-din-mest-etterspurte-egenskap-i-arbeidsmarkedet/

1737 Total Views 2 Views Today
Scroll To Top