bok_icon
2_FORFATTEREN
3_kontakt
82665 Total Views 34 Views Today
Home / Uncategorized / Musikk: En enkel metode for håndtering av stress
stre

Musikk: En enkel metode for håndtering av stress

Jeg vil dele med deg en av mine favoritter blant stressmestringsteknikker. Denne teknikken adresserer ikke de underliggende årsakene til stress, og er derfor ikke forebyggende. Til gjengjeld er den både enkel og hurtigvirkende, når du har trenger å redusere stress i en konkret situasjon.

Når du er stresset, ta en liten pause og rett og slett sett på musikk som du liker. Moderne teknologi gjør det mulig å bruke denne metoden nærmest hvor som helst. Hjemme, i bilen, til og med på gata.

Hvis du for eksempel er stresset på jobb, trekk deg tilbake til et hvilerom eller på toalettet i noen minutter, ta fram øreproppene og hør på din favorittsang. Lytt med konsentrasjon, og lev deg inn i musikkens stemning.

Hvis stressnivået ditt er veldig høyt, vil ikke musikk kunne eliminere stresset fullstendig. Men musikken kan redusere det nok til at du får mental kapasitet til å håndtere utfordringen på en hensiktsmessig måte.


Hvorfor virker musikk?

Du blir stresset når du kravene fra omgivelsene er større enn ressursene du har til å håndtere dem. Jo større gapet er mellom krav og ressurs, jo mer stresset blir du.

For å ta et enkelt eksempel: Hvis du må rekke en deadline (krav), vil hvor mye tid (ressurs) du har til rådlighet, være avgjørende for hvor stresset du blir. Hvis din vurdering er at du har veldig god tid, vil du ikke bli stresset. Det skyldes at gapet mellom krav og ressurs er lite.

Men la oss si at du ser nærmere på oppgaven du skal utføre før deadline, og innser at den er mer omfattende enn du først trodde. Da vil stressnivået ditt gå raskt opp. Det er fordi gapet mellom krav og ressurs ble større.

En ekstra dimensjon i stress, er at det suger deg inn i sin virkelighet. Under påvirkning av stress, lever du deg sterkt inn i den aktuelle problemstillingen. Den utfordringen du har foran deg der og da, blir alt du tenker på. Den fremstår som fryktelig viktig. Hvis du blir skikkelig stresset, kan det nærmest bli som om ingenting annet i livet betyr noe. Du mister deg selv i alt stresset.

Stressnivået vil gå ned, dersom du klarer å komme deg ut av denne tilstanden og finner tilbake til deg selv. Det er akkurat det vakker musikk kan hjelpe deg med.

Musikk kan utvide ditt perspektiv igjen. Musikk løfter deg oss ut av den nåværende stemningen, preget av stress og bekymring. Den kan minne deg om at du har et liv utenom det som du stresser med i øyeblikket. At det finnes andre ting å se frem til og glede seg over. At uansett hvor stresset du er over noe, vil det antagelig ikke være verdens undergang, dersom det skulle gå dårlig.

Musikken kan hjelpe deg til å vende tilbake til kjernen i deg selv, det vil si til den psykologiske tilstanden der du vanligvis har din forankring. Der du kan motivere og trøste deg selv.


Prøv melankolsk musikk

Når det kommer til valg av musikk, er det naturligvis dine personlige preferanser som avgjør. Men dersom glad musikk ikke gjør susen for deg, prøv melankolsk musikk. Flere studier har dokumentert at trist musikk er minst like effektiv som lystig musikk, når det kommer til å endre vår stemning, vekke behagelige følelser og gjøre oss glad (1).



Chet Baker – But Not For Me


Ottorino Respighi – La Colomba (Gli Uccelli)


Richard Strauss – Vier letzte Lieder (Im Abendrot)

2568 Total Views 2 Views Today
Scroll To Top