bok_icon
2_FORFATTEREN
3_kontakt
77079 Total Views 13 Views Today
Home / Uncategorized / Bruk selvovervåkning for å nå dine mål
Selvovervåkning

Bruk selvovervåkning for å nå dine mål

Det er romjul og det betyr at nyttårsforsettene er rett rundt hjørnet. Som kjent overlever de færreste av dem januarmåned. Hvis du er som folk flest, vil du til sommeren knapt huske hvilke mål du hadde satt deg ved inngangen til det nye året. Men hvis du derimot er lei av mislykkede nyttårsforsetter og ønsker for alvor å innføre varige endringer, kan selvovervåkning være til hjelp.

Her en liten historie fra mitt eget liv. For et par år siden tok jeg meg en uke fri fra jobben for å lese noen fagbøker som hadde samlet seg opp. Jeg hadde på forhånd gledet meg til denne uken. Derfor var det ikke vanskelig å stå opp tidlig og sette i gang da uken endelig kom. Jeg satte meg ned og åpnet en bok, men ved lunsjtider oppdaget jeg at jeg hadde gjort alt annet enn å lese i den. Timene hadde gått mens jeg hadde lest nettaviser, sjekket e-post, sendt tekstmeldinger, og…Ja, du ser tegningen. Jeg hadde vært flink til å distrahere meg selv. Etter lunsj prøvde jeg å ta meg sammen, men det gikk ikke. Faktisk gikk hele mandag og tirsdag på samme måte. Jeg prøvde å skjerpe meg, men mistet fort konsentrasjonen hver gang.

På onsdag begynte jeg å bli fortvilet og lurte jeg på hvor det hadde blitt av alle timene? Hvorfor gjorde jeg ikke det jeg hadde gledet meg til å gjøre? Var det virkelig mulig å kaste bort hele dagen på å lese nettaviser og svare tekstmeldinger? For å finne ut hva jeg egentlig hadde drevet med, bestemte jeg meg for å loggføre alle mine handlinger. Jeg fortsatte altså på samme måte som mandag og tirsdag. Den eneste forskjellen var at jeg begynte å skrive ned alle tingene jeg gjorde istedenfor å lese.

Da jeg på slutten av dagen så over loggen, fant jeg til min overraskelse at jeg for det meste hadde lest i boken. Ironisk! I to dager hadde jeg prøvd å konsentrere meg uten å lykkes. Det var først når jeg hadde sluttet å prøve at det virket. Hva var grunnen til det?

Jeg oppdaget at jeg hadde blitt påvirket av noe som forskere kaller selvovervåkningseffekten. Dette begrepet går ut på at dine mål og holdninger styrer det du gjør bare når du har dem bevisst i tankene. Og motsatt, hvis målene eller holdningene er langt nede i ubevisstheten, blir dine handlinger heller styrt av omgivelsene eller impulsene. Det var akkurat dette som hadde skjedd med meg. Hver gang jeg noterte ned hva jeg foretok meg, ble jeg minnet på at jeg gjorde noe annet enn det jeg egentlig ville. Dermed ble det lettere å fokusere riktig.

Gi denne teknikken et forsøk når du starter på dine nyttårsforsett. Jeg tror du vil bli positivt overrasket. Før logg både når du gjør og ikke gjør det som kreves for å nå ditt mål. Hvis målet for eksempel er å snakke konstruktivt med partneren din istedenfor å krangle, noter ned hver gang du kommuniserer slik du har ønsker å kommunisere, og hver gang du ikke gjør det. Eller hvis du vil begynne å trene, noter ned alle de treningsøktene du gjennomfører og de det ikke blir noe av. Du trenger ikke å vurdere eller kritisere deg selv. Bare skriv ned hva som faktisk blir gjort.

Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år uansett hvordan det går med dine nyttårsforsett.

4410 Total Views 3 Views Today

2 comments

  1. Tack för ett bra inlägg! Tror inte jag ska använda det på nyårslöften, men HELT KLART på att hålla bättre struktur på arbetsdagarna på kontoret.

  2. Bra og konstruktivt innlegg! Dette tror jeg mange kjenner seg igjen i, særlig med dagens uendelige kilder til prokrastinering. Skal definitivt prøve denne metoden for å bli mer effektiv og fokusert, både når det gjelder nyttårsforsetter og andre områder!

Scroll To Top